Barn är av naturen nyfikna och lär sig genom att ställa frågor. I något skede brukar denna nyfikenhet mattas av eller ändra form. Väldigt få elever i grundskolans högre klasser har kvar den synliga nyfikenheten. De ställer inte längre frågor lika aktivt, men många har ändå kvar en del av sin nyfikenhet. Om vi lyckas locka fram den, kan vi utnyttja den för inlärning. Så hur kan vi locka fram den?
En nyckel till detta är att ställa öppna frågor. Öppnare frågor som eleverna får fundera på ur olika synvinklar är bättre än frågor som strävar efter ett enda rätt svar. Då eleverna funderar på frågorna tillsammans får flera elever komma fram med tankegång jämfört med om läraren leder diskussionen i klassen. Då alla par eller grupper lockas att presentera sina tankegångar t.ex. i en padlet eller tavlan i klassen får man en överblick över olika tankegångar och märker att det finns flera sätt att se på saken.
I artikeln finns några idéer till öppna frågor.
- Hur fungerar en solnedgång?
- Vad händer när en bil krockar?
- Varför liknar vissa människor till exempel sin moster eller farbror, mera än de liknar sin mamma eller pappa?
- Hur fungerar en regnbåge?
Andra exempel:
- Varför ser månen ut på olika sätt?
- Varför bli tomaten röd när den mognar?
- Varför tappar vissa träd sina löv på hösten?
- Hur hänger olika språk ihop?
- Varför flyger fåglarna i plog?
- Varför smakar ett omoget äpple surt?
- Varför får man hål i tänderna?
- Hur fungerar bilens motor?
- Hur växer svampar?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar