tisdag 4 oktober 2016

Målstege som ett verktyg för bedömning

I matematik, fysik och kemi på åk 7-9 i Winellska skolan utvecklade vi ifjol ett bedömningsverktyg som vi kallar målstege. I den finns tre nivåer: basnivå (motsvarar vitsord 5 och 6), god nivå (motsvarar vitsord 7 och 8) och berömlig nivå (motsvarar vitsord 9 och 10). När kursen börjar får eleven en målstege och är således medveten om vilka kunskapskrav det finns för de olika nivåerna. Eleven klättrar uppåt längs med stegen när hen får större kunskap.

Målstegarna ser lite olika ut i de olika ämnena, och även inom samma ämne, beroende på hur mycket eleverna själva skall ansvara över sin inlärning.

Målstegarna utvecklas efter hand. Nedan finns tre exempel på målstegar, en målstege omfattar ca 15-25 lektioner, inklusive bedömning. Bedömningen kan ske i form av nivåtest, prov, bedömningssamtal eller en kombination av dessa.

Exempel på en målstege i matematik åk 8.

Exempel på en målstege i kemi åk 9.

Exempel på målstege i fysik åk 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Digilandet

Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...