måndag 12 september 2016

Programmering i åk 1-6

Fick här om dagen en fråga om vilka appar som är användbara då man vill testa programmering med eleverna. Kommer att tänka på följande för iPad (en del av dem finns också till Android), ordnat från lättare till svårare:
Osmo Coding (men till det behöver man ha Osmo-spelkitet)

Bee-bot/Bluebot (Bluebot-appen används tillsammans med Bluebot-roboten)
ScratchJr

Sidan code.org är också riktigt användbar, där finns en massa programmeringsmaterial och -spel för elever, lärare och andra intresserade. Och när man väl är vid en dator kan man logga in sig på Scratch, kanske med elever från årskurs 3 ->. Scratch är ett rätt så mångsidigt, visuellt programmeringsprogram med vilket man kan göra t.ex. egna spel.

Med yngre barn kan det vara bra att börja med "vardagsprogrammering", t.ex. ha barnen att ordna bilderkort med klädesplagg i rätt ordning så att det blir logiskt och fungerande i påklädnadssituationen (t.ex. kalsonger -> t-skjorta -> strumpor -> byxor -> collegeblus -> skor -> jacka -> mössa). 

Barnen kan också programmera varandra t.ex. med bilderkort som har pilar, eller enbart genom att ge muntliga instruktioner steg för steg. Perfekt för att kombinera matte och gymnastik. 



Till Bee-bot- och Blue-bot-robotarna finns färdiga programmeringsmattor, men ingen hindrar att göra egna mattor. En ruta är 15cm x 15cm.



För programmering utan dator kan man hitta idéer till bl.a. på sidan Computer Science Unplugged csunplugged.org.

1 kommentar:

  1. Dessa passar också bra att använda med förskolebarn och även yngre.

    SvaraRadera

Digilandet

Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...