Igår var vi alla fyra LP-stödlärare på byskolornas lärarmöte i Bobäck skola. Vi hade en liten övning för lärarna där: i sina årskursteam skulle de hitta på ett undervisningsstoff/innehåll som undervisats "sedan urminnes tider" och dramatisera det. Vi fick ta del av härliga stand up-aktiga skådespel, bl.a. en gymnastiklektion från kanske 1940-talet, en geografilektion där läraren undervisade eleverna om städer i Finland och en modersmålslektion i åk 1 där eleverna satt tyst i sina bänkar och skulle skriva bokstaven Ff. Både geografilektionen och modersmålslektionen började givetvis med psalmsång. I varje dramatisering var det läraren som talade och var en stor auktoritet, eleverna var tysta.
Följande uppgift var att lärarna skulle ha ungefär samma stoff, men att de skulle ändra metoderna så att de följer den nya läroplanen. Nu fick vi se pratglada elever som hade svårt att komma ihåg att markera. Lärarna var inte längre likadana auktoriteter som förr och de kunde ha lite svårt att få med alla de elever som koncentrerade sig på något annat.
Dramatiseringarna visade tydligt vilken förändring som skett inom skolvärlden. Dagens skolbarn är inte som skolbarn var för 50, eller ens 30, år sedan. Samhällets förväntningar på sina medborgares kompetenser är ett annat än tidigare. Pga. denna förändring är det nödvändigt med en ny läroplan i vilken eleverna har en mer aktiv roll i planeringen av och genomförandet av undervisningen. Samtidigt är det en väldigt stor utmaning för lärarna.
Efter dramatiseringarna berättade vi vad vi kan stå till tjänst med: fungera som bollplanksstöd, hjälpa till med att planera projekt, handleda osv. Vi kan komma till skolan och träffa lärarna eller vi kan mejlas.
En lärare kom med ett önskemål: att vi skulle kunna ge inspiration och konkreta tips.Hon konstaterade att även om lärare i mindre skolor har tid att träffas och planera tillsammans, så saknar man ibland nya idéer. Ibland finns det inte heller tid eller ork för att sitta ner och planera, istället vill man kanske läsa artiklar och blogginlägg på nätet på egen tid för att få inspiration. Vi tyckte att det var en väldigt bra idé, så tack AB!
För att kunna skriva ner konkreta tips och sprida inspiration skapades denna blogg. Här kommer vi att skriva ner idéer för undervisning. LP-stöd i Kyrkslätt har också en egen FB-grupp med samma namn i vilken man kan diskutera och "puffa" blogginläggen.
Tack till alla lärare som vi träffade i går i Bobäck - det var fint att få ta del av den varma stämning ni har i kollegiet och så roligt att ni orkade kasta er in i dramatiseringarna efter en lång skoldag. Vi stödlärare fick mera kött på benen när det kommer till hur vi kan utveckla vår arbetsuppgift så att nyttan blir så stor som möjligt, tack även för det!
/Minttu
torsdag 8 september 2016
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Digilandet
Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...

-
I matematik, fysik och kemi på åk 7-9 i Winellska skolan utvecklade vi ifjol ett bedömningsverktyg som vi kallar målstege. I den finns tre n...
-
Fick här om dagen en fråga om vilka appar som är användbara då man vill testa programmering med eleverna. Kommer att tänka på följande för i...
-
Februari kom och for men vi han också med ett intressan 4-K kaffe på prästgårdsbackens daghem, inbjuden som gäst hade vi Jani Kuosmanen och ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar