fredag 9 september 2016

3D printande

I programmeringsseminariet deltog jag i en workshop om 3D printande, och planering av föremål att printa. Man kan planera ett föremål även om man inte har tillgång till en 3D printer. Inom några år kommer det antagligen att finnas 3D printrar i många skolor, eftersom de numera är ganska förmånliga. De billigaste är under 400 euro.

Vi använde Tinkercad och fick göra en uppgift som dragaren presenterade. Jag modifierade min uppgift lite och gjorde följande ringar.


Ifall jag hade haft bara 1mm tjocka ringar hade jag kunnat printa dem under workshopen, eftersom det då skulle ta ca 3 minuter, men om man har en tjock pryl tar det betydligt längre eftersom det kräver så många lager av plast. På utställningen kunde man se flera 3D printade föremål.


Om man vill testa Tinkercad räcker det med att registrera sig, man behöver inte ladda ner något. Ett par tips: vill man göra något ihåligt lagar man först den yttre figuren, och sedan hålet, och placerar hålet på rätt ställe. Sen markerar man hålet och väljer "hole". Därefter markerar man allt och gör det till en grupp.

Ett hett tips för Minecraft-fantaster - med Tinkercad kan man också ladda ner sin figur till Minecraft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Digilandet

Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...