Idag höll vi 4K kaffe på sjökulla med ett riktigt bra antal deltagare. Ett varmt tack till alla som deltog i den givande diskussionen.
Vi utgick från två olika listor då vi diskuterade. Den första var en punkt lista på förutsättningar för barns delaktighet.
Vi fastnade ganska läge kring föräldrarnas stöd i barnets delaktighet. Stödet kan vara väldigt varierande och vi reflekterade kring hur vi som pedagoger kan stöda föräldrarna i att stöda barnens delaktighet. Barnets lärandeprocesser och funderingar kring dem är ändå ett gemensamt arbete både på dagis och hemma. Här konstatera vi relativt snabbt att det kunde vara bra att synligjöra pedagogiken tydligare och att lyfta fram nyttan av t.ex. instagram och peda.net som en bas för den gemensamma diskussionen är hemma, att det egentligen fungerar som ett sorts bildstöd för barnen och stöder dem i återberättandet om dagens gång. Flera hade märkt stora förändringar hos barnen då dialogen kring barnets vardag också var aktiv hemma. Olika tips som kom var att:
1. Ge en kort uppgift via veckobrevet för barnen och föräldrarna att tillsammans fundera på. (vad har varit roligast denna vecka? vad lärde du dig denna vecka? vad har du för önkemål?)
2. Lyfta fram den pedagogiska aspekten på instagram kontot i de grupper som har det.
3. Bjuda in föräldrarna till dialog kring hur t.ex. barnets egen dag skall firas, be dem att fundera hemma tillsammans med barnet.
Vi diskuterade också kring olika tekniker att dokumentera barnens åsikter. Denna punkt kommer speciellt med tanke på den digitala portfolion vara väldigt viktig då portfolion handlar mycket om att dokumentera just barnens tankar, åsikter och känslor. Olika tips på att dokumentera och synligöra barnens åsikter var:
- skriva ner
- be barnen välja ut bilder och sätta upp dem - fungerar samtidigt som bildstöd i dialogen mellan barn.
- banda in
- intervjuer med bilder som stöd (t.ex. bilder längs med processen)
- plusdeltadiagram
Nästa dokument vi reflekterade kring var Shiers vägar till delaktighet dokument. (dokumentet hittas bakom linken)
Där diskuterade vi kring hur vi kan reflektera med barnet så att deras åsikter och synpunkter faktiskt blir hörda. Vi funderade kring att det är bra att fråga kring barnens upplevelser och känslor och inte bara kring vad de fysiskt gjort då man intervjuar dem. Viktigt är också att hitta tid för att lyssna både hela gruppen men också i smågrupper eller enskilt med barnen. Då vi specifikt bokar in tid för barnen att bli hörda i vår planering signalerar vi också till barnen att deras åsikt och röst är viktig.
Till slut lyfta vi också fram en knivig fråga, nämligen hur man kan få barnens röster och åsikter hörda i olika program som är "uppifrån" bestämda att vi skall genomföra (t.ex. start/stegvis/stegen). Vi var alla överens om att man kan forma materialet lite enligt barngruppen men det är verkligen en fråga värd att fundera kring. Hur går färdigt planerade modeller ihop med den nya planen om barns inflytande och delaktighet i verksamheten?
Tack för denna gång. Nästa gång ses vi på Hommas den 11.4 kl. 13-14:30
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Digilandet
Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...

-
I matematik, fysik och kemi på åk 7-9 i Winellska skolan utvecklade vi ifjol ett bedömningsverktyg som vi kallar målstege. I den finns tre n...
-
Fick här om dagen en fråga om vilka appar som är användbara då man vill testa programmering med eleverna. Kommer att tänka på följande för i...
-
Februari kom och for men vi han också med ett intressan 4-K kaffe på prästgårdsbackens daghem, inbjuden som gäst hade vi Jani Kuosmanen och ...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar