söndag 4 mars 2018

4-K Kaffe

Februari kom och for men vi han också med ett intressan 4-K kaffe på prästgårdsbackens daghem, inbjuden som gäst hade vi Jani Kuosmanen och temat var Medielek. Det var en kaffestund med mycket info och diskussion kring nuläget i grupperna, vart vi strävar och vad samhället kräver idag i form av mediakunskap.

Jani inledde med att lyfta fram de centrala begreppen och reglerna kring medielek. Ni hittar kyrkslätts digitala handbok för medielek under denna link : https://sway.com/sf51oStQpGpveVqu
Nedan en kort video med de centrala reglerna i medielek.



Gå gärna också in på Janis padlet sida där ni hittar massor med anvisningar för användning av olika appar men också konkreta steg hur man kommer igång med användningen av ipaden: https://padlet.com/janikuosmanen/ohjeet

Vi diskuterade en god stund kring olika delar av reglerna, blandannat att stanna upp för att titta på bilderna var något som flera av oss upplevde utmanande. Jag tror vi alla där har utmnaningar att försöka hitta passliga studner i vardagen för att stanna upp och reflektera kring materialet men genom att testa oss fram kan vi också stöda varann med våra bästa tips och idéer. Hur gör ni? Kommentera gärna under inlägget hur ni har ordnat tid för reflektion och genomgång av barnens bilder och videon.
Också de olika situationerna i grupperna skapade diskussion, vi kom fram till att det klart skapar utmaningar då grupperna har tillgång till olika material men att man måste fokusera med att arbeta så gott man kan med de förutsättningar man har. Vi konstaterade också att det nu då den digitala portfolion inleds skulle vara viktigt att alla i teamet kände sig bekväma med att ta bilder och arbeta med ipaden tillsammans med barnen.

Det jag själv upplevde intressant var diskussionen kring mediakritisk läskunskap, i en värld där det rör sig mycket falsk information och vi överöses med information och stim
uli från olika medier är det viktigt att barnen lär sig att vara mediakristiska. Ett sätt för detta är att använda just medielek där barnen får producera sin egen medie då de också lär sig om processen bakom reklmen eller informationen de möter annanstans. Ett barn som har jobbat med t.ex. greenscreen känner också igen det i användadet i reklamer och kan förhålla sig till det på ett annat sätt. Här lyfte Jani fram några delar ur handboken ”Mikä on totta, Faktaa vai fiktiota” som också innehåller konkreta övningar som tränar mediakritiskt läsande.

Slutligen några roliga tips från Maria och kaffetillfället:
- för att veta vilka foton som är fotade av vem, kan man be barnet ta en selfie före de egentliga fotona. En rolig idé är att låta barnen välja hurudan selfie de vill ta med appen Photo Booth.
- då vi har något speciellt program, t.ex. brandbilen på besök, ger vi iPaden åt barnen så får de dokumentera händelsen.
- ge iPaden åt barnen och be dem turvis fota 1 minut under dagen.
- ladda ner appen Slow Shutter Fast Cam och lek med ljus och färger!


Nästa gång träffas vi onsdagen 7.3 kl.13.00 i Sjökulla (samåk gärna) där temat är delaktighet. Temat passar bra nu då också Kohurs fortbildning om pedagogisk dokumentation på delaktighetens vilkor är på gång. Kom med och fundera på hur delaktigheten syns hos er, var är barnen delaktiga ock var kunde barnen vara mer delaktiga?


1 kommentar:

  1. Vi håller varje vecka barnmöte där vi tittar på förra veckans bilder och relfketerar. Vi reflekterar också emellan under veckan enskilt eller i smågrupp kring enskilda bilder. Själv skulle jag vilja bli bättre på att spontant i vardagen t.ex. på eftermiddagen titta på bilder vid sidan om den fria leken eller annan verksamhet.

    SvaraRadera

Digilandet

Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...