Mål inför en ny period
Hur kan man jobba med målsättningar? Hur kan man variera arbetssättet? Hur få de studerande att ställa upp mål och fundera på hur de ska nå dem?
I gymnasiet funderar vi inför varje period (totalt 5 ggr per år) på mål.
Vi grupphandledare jobbar med vår basgrupp (klass) på olika sätt med
mål och utvärdering i samband med vår veckosamling i början och slutet
av den sju-åtta veckor långa perioden. Utmaningen blir att fundera på vad vi ska fokusera på och vilka frågor vi ska ställa. Vi försöker hitta på olika sätt att göra det på. Hittills har det varit genom olika frågor och dokument på datorn och på vår lärplattform på Edison. Denna gång bytte vi datorn mot kritor och papper. Instruktionerna var:
1. Rita en väg som representerar period 2.
2. Tänk
dig att du står i början av vägen och ser målet (vägens slut). Du ska
gå från ena ändan av "pappret" till den andra under kommande veckor.
Rita/skriv in följande saker (använd din fantasi; rita skyltar,
trafikmärken, träd, hus, moln...):
* några viktiga datum (inlämningsarbeten, deadline...)
* minst fem mål du har för perioden (gällande studievanor, färdigheter, prestationer...)
* ett par hot (vad kan hindra dig från att nå dina mål?) - kanske som ett moln??
* Vad kan hjälpa dig att nå dina mål?
* dina styrkor
Trots
att tiden var kort, blev vägarna fina. Två studerande valde
att rita ett berg som representerade klättringen de skulle göra i period
2. En studerande ritade en
spelplan och menade att perioden var som en match. Jag
bad de studerande fotografera sin bild. Jag sparade bilden och tog fram
den under vårt utvecklingssamtal, som hölls mitt i perioden. Mot slutet av perioden fick de igen
se på sin väg och reflektera:
1. Blev vägen som du tänkte dig? Vad blev annorlunda?
2. Vilka hinder fanns på vägen?
3. Vad hjälpte dig på vägen?
4. Vilka saker återstår innan du är framme?
5. Vad krävs av dig de sista dagarna?
6. Vilka mål har du redan nått eller är på god väg att nå?
7. Hur tänker du göra för att lyckas med de övriga målen du ställt upp?
De jobbade
målmedvetet, åtminstone tyst:-) både då de ritade och utvärderade. De studerande tyckte det gav omväxling att inte alltid jobba med dator och skrivande. Skönt att höra för en lärare som också gillar att använda annat än dator...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar