1. Tydliggöra målen
Innan eleverna skulle börja skriva sin text fick de en matris i vilken kriterier för berättelsen fanns inskrivna. Vi diskuterade även begrepp som tema, styckeindelning, rubrik, replik, inledning-avhandling-avslutning, vändpunkt osv.
2. Första utkastet
Efter introduktionen planerade eleverna sin text på en planeringsbotten som hittats från lektion.se. De skulle svara på frågor som vem, var, när, vad, hur osv. När planen var färdig började själva författandet av texter (på dator).
3. Självutvärdering eller kamratrespons
När texten var "färdig" kollade eleverna språket och strukturen mha. en checklista och gjorde de förändringar som behövdes. I det här skedet använde vi oss av både självutvärdering och kamratrespons, eftersom eleverna efter egen genomgång bytte texter med en klasskompis och läste igenom kompisens berättelse. De gav respons mha. en liknande checklista som de själv använt precis innan. Att höra frasen "Nu sku jag vara färdig för kamratrespons" av en elev som tidigare inte skrivit så långt eller så mycket värmer en lärares hjärta <3
4. Redigera texten
Efter att eleverna fått kamratrespons på sina texter redigerade de texten enligt den återkoppling de fått av kompisen.
5. Lärarrespons
Det femte steget på vägen till "feedback heaven" är att läraren kollar igenom texten och ger respons. Eleverna skriver sina texter i Google Drive eller i Classroom, så det är enkelt för läraren att skriva kommentarer till eleverna.
6. Finjustera
Efter att eleverna fått lärarrespons finjusterar de sina texter och när de är helt nöjda lämnar de in sin berättelse.
7. Bedömning
Till sist bedömer läraren texterna (skalan E-A, enligt kriterierna i matrisen). Eftersom eleverna redan känt till kriterierna från början skulle de mha. matrisen antagligen kunna bestämma sitt eget vitsord för uppgiften.
Jag funderade varför det heter "7 steps to feedback heaven", men efter att vi testat metoden med fyrorna så inser jag att det passar jätte bra:
- eleverna upplever att uppgiften är meningsfull då de känner till kriterierna och vet vad som förväntas av dem
- mha. checklistorna har eleverna möjlighet att kolla texten, både den egna och klasskamratens och förbättra sina berättelser
- att läsa igenom klasskompisars texter och ge respons förstärker samtidigt det egna lärandet och kunnandet
- när vi skrev i process på t.ex. 90-talet jobbade både lärare och elever ihjäl sig med texterna. Det var läraren som gav respons hela vägen och eleverna fick skriva sina texter på nytt. Med penna. I ett häfte. Sudda, skriva, sudda, skriva...vilket vissa gjorde utan att muckas och andra valde att "vara nöjda" med sina halvfärdiga texter för att inte bli alltför frustrerade.
I årskurs 4 jobbar i år Emilie Haag-Särs, Sandra Jordas och undertecknad. Om ni har frågor kring den ovannämnda metoden eller vill bolla den vidare så kontakta oss gärna!
- Minttu
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar