tisdag 18 april 2017

Skräpfenomen i omgivningslära

I LP-stödenkätssvaren som vi fått önskades idéer till konkreta, ämnesövergripande projekt, så här kommer ett. På en gympatimme råkade vi hitta gammalt skräp i skogen och av det fyndet utvecklades ett helt "Skräpmysterium" som vi nu jobbat med. I läroplanen för omgivningslära i åk 1-2 står det så här:
 
Här finns info om hur vi jobbat med vårt mysterium: 
Skräpmysteriet

Vad allt kan man "baka in" i ett dylikt projekt? Åtminstone detta, men den som är påhittig kan säkert komma på ännu mer:

- OMG (sophantering, återvinning)
- matte (t.ex. ta reda på hur lång tid nedbrytningen av olika material tar, jämförelser)
- modda (skriva e-post eller skriva fiktiva berättelser om vem som skräpat ner i skogen)
- gympa (olika lekar och rörelser medan man letar efter "skatter" i omgivningen)

Skräpet i vår omgivning tar antagligen/tyvärr inte slut i första hand, så ett dylikt projekt går säkert att genomföra med vissa modifikationer i olika årskurser även om man inte hittar en likadan gammal "skatt" som vi råkade hitta.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Digilandet

Vad är Digilandet? Hösten 2019 startade verksamheten i Digilandet - ett IKT-resurscenter riktat till personal och barn inom den svenska sm...